Mechanika Zacmienie Tworzenie Postaci 110822

Szkieletowa karta postaci

Szkieletowa karta Zaćmienia 110822sys

Jest tam 'szkielet' karty postaci do wypełnienia, zupełnie jak w poprzedniej mechanice.
Teraz, czas na kilka objaśnień dotyczących notacji i zasad.

01) Balans: xxx, x kości.

Zarówno baza jak i ilość PD ustalane są przez odpowiednie klasyfikatory będące dodatkowym narzędziem opisu postaci.

02) Klasyfikatory.

Wybierzcie wszystkie potrzebne i pasujące dla postaci klasyfikatory. Lista klasyfikatorów jest tu:
Lista wszystkich klasyfikatorów

03) Korzyści.

W szkieletowej karcie mamy taki zapis:
- x (PD) -> VAL

Odzwierciedla to mniej więcej taką sytuację:

- Uroda (12) -> 6

Postać taka płaci 12 PD by dostać korzyść 'Uroda' na poziomie 6. Korzyść synergizuje się z tymi domenami z jakimi ma to sens: np. korzyść "uroda" może pomóc przy domenie "uwodzenie" czy "odwrócenie uwagi" (od kogoś w deklaracji akcji), choć zupełnie nie połączy się z "odwróceniem uwagi" (od siebie) czy np. w określaniu siły ciosu.

Za 2 (dwa) PD dostaje się 1 (jeden) punkt korzyści.

05) Domeny.

Domeny są szerokimi grupami umiejętności zawierającymi wąskie specjalizacje. Zacznę od przykładu, jak zwykle:

01 - x (PD + PD_SPEC) -> VAL
-> y

odpowiada następującej strukturze:

01 - Magia ognia (30+4) -> 11
-> Strumienie ognia : 2
-> Żywiołaki ognia
-> Światła i przesunięcia obrazu

Nazwą domeny (x) jest 'magia ognia'. Domena ta kosztuje 34 PD, z czego 30 PD to koszt domeny na '11' a 4 PD pożerają specjalizacje. Postać posiada 2 PD w 'Strumieniach ognia', co daje jej moc domeny na 13 w tej dziedzinie. Dodatkowo ma 12 w Żywiołakach Ognia i w magii zajmującej się czarami świateł.

Wykupywanie domen wykorzystuje główny ciąg: 3-3-3-(…)-3 za pierwsze 10 punktów, potem 4-4-4-(…)-4 za drugie 10, 5-5-5-(…)-5 za trzecie 10 punktów i piątkami do oporu.

Pierwszy wydany poziom domeny (czyli 3 PD) dają próg '2' a nie '1'. Innymi słowy, nie da się mieć domeny na '1':

Magia ognia (03) -> 2
Magia ognia (06) -> 2
Magia ognia (30) -> 11
Magia ognia (34) -> 12
Magia ognia (50) -> 16

Chodzi o to, że np. domena na '8' kosztuje '21', na '15' kosztuje '46' itp.

Wykupywanie specjalizacji wykorzystuje inny ciąg: 1-1-1-1-1.
Nie można mieć żadnej specjalizacji powyżej '5'. Nie można mieć też specjalizacji przekraczającej dwukrotnie domenę (czyli by mieć pełne '5' musimy mieć domenę na '3').

Każda domena powinna mieć co najmniej jedną specjalizację (zasada nie dotyczy NPCów, ich jest za dużo by tego wymagać).

Jeżeli postać nie posiada określonej domeny a powinna na czymś się znać, dochodzi do jednej z dwóch opcji:
- postać nie posiada domeny ani żadnej domeny pokrewnej: postać posiada domenę na '0', jeśli jest szansa że to zrobi. Np. postać nie mająca nic wspólnego z pływaniem ma szansę utrzymać się na powierzchni wody zanim pojawi się pomoc. Postać nie będąca mechanikiem statków kosmicznych nie naprawi statku kosmicznego, nie ma domeny na '0' (chyba, że wg. historii / idei powinna mieć szansę - wtedy ma domenę na '0').

- postać posiada domenę pokrewną. Np. posiada 'botanikę' na 8 i chce zidentyfikować zwierzę nie mając 'zoologii'. W tym wypadku dochodzi do zjawiska znanego jako graceful degradation i postać posiada pokrewną domenę na 50% lub 25% wartości domeny pokrewnej (w naszym przykładzie, 4 lub 2 zależnie od sytuacji). Zazwyczaj graceful degradation działa dla 50% mocy domeny.

06) Wpływy.

By Wpływ mógł działać w połączeniu z Domeną musi być połączony z Domeną używając Macierzy (punkt 7). Wpływ sam z siebie (nie połączony z domeną) nie ma absolutnie żadnego znaczenia. Macierz zapewnia dwa "darmowe" połączenia.

W szkieletowej karcie mamy taki zapis:
- x (PD) -> xVAL

- Tworzenie (08) -> x2
- Niszczenie (18) -> x3

Wpływ jest mnożnikiem na domenę w formie natywnej (czyli poza innymi modyfikatorami; wpływ modyfikuje tylko bezpośrednią domenę). Np. przy próbie spalenia trabanta, "magia ognia" wynosi 11 a "tworzenie" wynosi x2. Innymi słowy, w wyniku powstał efekt o mocy 22.

Za 8 (osiem) PD podnosi się mnożnik połączony z danym wpływem do x2, dalsze podniesienie będzie kosztowało odpowiednio: 10, 12, 14… PD.

Wpływ nienaturalny

Istnieje też pojęcie wpływu nienaturalnego:

- Tworzenie_N (02) -> x2

Wpływ nienaturalny ma następujące parametry:

koszt: 2 PD
mnożnik: x2 (niemożliwy do podniesienia)

Specjalne własności:

- każde rzucenie zaklęcia przez wpływ nienaturalny kosztuje 1 licznik
- Paradoks na wpływie nienaturalnym nie kosztuje licznika
- Soczewka na wpływie nienaturalnym kosztuje tyle, ile na zwykłym (brak +1 licznika za "nienaturalność")

07) Macierz.

Macierz łączy się z domeną, nie ze specjalizacją pod względem szerokości ale ze specjalizacją pod względem mocy. Innymi słowy postać mająca:

Domena:
01 - Magia ognia (21) -> 7

Wpływ:
Tworzenie: (18) -> x3

Będzie potrafiła stworzyć dowolny czar tworzenia magii ognia na 7*3 = 21.

Kupowanie macierzy wiąże się z ciągiem 0-0-2-2-2-(..)-2… - zawsze wpływ ma 2 połączenia z domenami za darmo.

To chyba wszystko co na razie mamy o budowaniu postaci.

Dla leniwych:

Templatki (wzory), na bazie których można budować postacie:

Link na stronę z postaciami. Szukajcie postaci o przyrostku _110822:
Karty postaci